tomato

تاریخچه برند عطر گس GUESS PARFUMS

 

.


 
برند گس، شرکت تولیدکننده‌ کالا‌های لوکس فرانسوی_آمریکایی است که چهار برادر آن را تأسیس کرده‌اند و نزدیک به نیم قرن قدمت دارد. محصولات تولیدی گس شامل انواع لباس‌های زنانه، مردانه و کودکانه، اکسسوری، عطر، لوازم خانگی و مهم‌تر از همه شلوار‌های جین است. این برند موفق از همان دهه آغازین فعالیت خود با بداقبالی‌های متعددی ازجمله شراکت‌های ناموفق تا رکود فروش روبه‌رو شد. بااین‌حال توانست موقعیت خود را در صنعت مد تثبیت کند
برادران مارسیانو در یک خانواده مذهبی یهودی در شهر دبدو مراکش که در نزدیکی مرز الجزایر قرار دارد، به دنیا آمدند. بزرگ‌ترین آنها آرماند بود که در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمد. بعد از او، به فاصله دو سال از هم، جورج و موریس و درنهایت کوچک‌ترین برادر آنها، پل، در سال ۱۹۵۲ متولد شدند. این چهار برادر از همان سنین کودکی به‌دلیل شغل پدر و پدربزرگ‌شان که به‌مدت چند دهه خاخام کنیسه بودند، همراه با کل خانواده به شهر موریس فرانسه مهاجرت کردند. آنها همراه با خواهرشان ژاکلین، در یک آپارتمان در داخل مجموعه کنیسه‌های موریس فرانسه بزرگ شدند.
جورج و موریس در دوران نوجوانی به‌عنوان گارسون در یک باشگاه کار پیدا کردند. پل نیز در هفده‌سالگی، به فروشندگی در فروشگاه‌های لباس و شلوار‌ جین مشغول شد. با اینکه آنها سخت کار می‌کردند اما درآمدشان کافی نبود. بعد از مدتی، با راهنمایی پل مارسیانو که در بازار پوشاک تجربه کسب کرده بود، تصمیم گرفتند کار مربوط به پوشاک را شروع کنند.
آغاز فعالیت برادران مارسیانو به‌همراه تیم کاری‌شان در آمریکا بازهم موفقیت‌آمیز بود. در همان دو سال اول حضورشان توانستند چهار فروشگاه لوکس در آمریکا افتتاح کنند.

ماجرا زمانی جالب‌تر شد که یک روز از ماه دسامبر سال ۱۹۸۱، در حالی که برادران با ماشین شخصی به محل کار خود می‌رفتند، با یک بیلبورد تبلیغاتی خیلی بزرگ مواجه شدند که روی آن نوشته بود حدس بزنید برنامه جدید مک بزرگ چیست؟‌ این بیلبورد در اصل برای رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد بود که می‌خواست برنامه کاری جدید خود را معرفی کند، جورج زمانی که بیلبورد را می‌خواند تمام توجهش به کلمه Guess جلب شده بود، چون این کلمه با فونت بزرگتری نوشته شده بود. موریس نیز همزمان به علامت سؤال کنار کلمه فکر می‌کرد، این ترکیب یک ایده جذاب برای یک شروع جدید بود.

بعد از اینکه جورج و موریس ایده خود را با برادران دیگر در میان گذاشتند، آنها نیز استقبال کردند و بعد از بررسی‌های فراوان در نهایت تصمیم گرفتند که با ایجاد تغییرات وسیع در مرحله تولید اجناس و محصولات خود به‌عنوان یک شرکت رسمی‌تر با نام تجاری «گس؟» راه‌اندازی کنند. جالب است بدانید که اولین دفتر کاری برند،‌ پایین‌تر از همان خیابانی افتتاح شد که برادران مارسیانو بیلبورد الهام‌بخش خود را دیده بودند. به این ترتیب برند گس با تلاش چندین‌ساله برادران مارسیانو متولد شد.
در سال ۲۰۰۴، گس برای انجام تبلیغات جدید، مدل معروف پاریس هیلتون را برای بازپس‌گیری تصویر لوکس برند استخدام کرد و عکس‌های او را در ژست‌های مختلف و جذاب در سایت رسمی خود به نمایش گذاشت.

در تابستان همان سال نیز در جهت توسعه برند، محصولات زنجیره مارسیانو را تولید کرد که شامل لباس‌ها و اکسسوری‌های جذاب بودند. گس این محصولات را در فروشگاه‌های واقع در لس‌انجلس، کالیفرنیا، مک‌آلن، تگزاس و تورنتو برای مشتریان نسبتا مسن که علاقه‌مند به لباس‌های شب با پارچه‌های براق یا شلوار‌های جین فانتزی بودند برای اولین بار به نمایش گذاشت. چندین بوتیک دیگر نیز افتتاح شد که فقط اکسسوری‌هایی مانند کیف‌دستی و کلاه می‌فروخت.

در اواخر سال ۲۰۰۴، برنامه سالانه گس بر این بود که تا ۱۲ ماه آینده، ۱۰۰ فروشگاه دیگر هم افتتاح کند.برند گس در آغاز فعالیت خود به‌دلیل تولید شلوار‌های جین در آمریکا معروف شد، بنابراین طراحی لوگو برند نیز بر همین اساس صورت گرفت.

نماد گرافیکی گس، در واقع شکل یک مثلث وارونه است که چندین کلمه داخل آن وجود دارد. بیشترین فضای افقی مثلث را کلمه Guess پر می‌کند. در قسمت باریک‌تر یا انتهایی مثلث، یک علامت سؤال بزرگ نیز می‌بینیم. درست بالای آن کلمه USA، سمت چپ آن کلمه Washed و در سمت راست کلمه Jeans به چشم می‌خورد. نقطه متلعق به علامت سؤال نیز به‌شکل مثلث است. بااین‌حال این مثلث برعکس شکل کلی، معکوس نیست و همین تضاد جذابیت خلاقانه‌ای در لوگو ایجاد می‌کند. البته نباید از اعداد مرموز ۱۲۰۳ و ۱۲۰۱ کنار اضلاع چپ و راست مثلث غافل شویم.

بعد از اینکه نام برند انتخاب شد، پل و موریس تصمیم گرفتند یک علامت سؤال برای تأکید بیشتر روی کلمه گس کنار آن اضافه کنند. در ابتدا علامت سؤال با قرارگیری کنار کلمه آزمایش شد اما به توافق نرسیدند و در نهایت تصمیم گرفتند که زیر کلمه قرار بگیرد. اعداد ۱۲۰۱ و ۱۲۰۳ نیز بیان‌گر شماره اولین دفتر کاری آن‌ها در طبقه دوازدهم یک ساختمان در خیابان برادوی در مرکز شهر لس‌آنجلس است.

رنگ‌های لوگو
سه رنگ سفید، قرمز و مشکی در لوگو گس، هرکدام معنای خاص خود را دارد و مفهوم کلی برند را تشکیل می‌دهند. سفید نماد خلوص، اعتماد و یکپارچگی است، سیاه نماد ظرافت و پیچیدگی و در نهایت قرمز نشان‌دهنده احساسات، اشتیاق و عشق است. این رنگ‌های سه‌گانه با هم هماهنگ هستند و جذابیت لوگو را افزایش می‌دهند.

مفهومی که این لوگو به مخاطب ارائه می‌دهد ساده است. اول یک کلمه بزرگ و بعد چیدمان پراکنده کلمات دیگر و در نهایت دو عدد چهار رقمی و پالت رنگ انتخابی، نیز تأکیدی بر تمام مفاهیمی است که درباره آن صحبت کردیم. کلمات لوگو از دو نوع فونت محبوب Times New Roman

.و گروتسک پررنگ هستند.