tomato

تفاوت عطر و اسانس؟

تفاوت های عطر و اسانس

"اسانس" با " عطر" چه تفاوتی دارد:

وقتی صحبت از عطر میشود منظور روغن پایه و اساسی تشکیل دهنده یک ترکیب معطر است که  با دو روش 
طبیعی :  فرایند استخراج روغن به روش تقطیر، استخراج با حلال، استخراج سیال، استخراج اتانول و روش پولکی صورت میپذیرد.
و روش مصنوعی: که از طریق تولید ترکیبات آلی بدست می آید ، امروزه اکثر کمپانیهای تولید عطر روش مصنوعی را به دلیل سهل الوصول تر و مقرون به صرفه بودن ترجیح میدهند.

روغن عطر در حقیقت همان عطر رقیق نشده میباشد که قوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد، به همین دلیل است که به آنها روغن های  اساسی عطر ( روغن حامل ، روغن پایه ) گفته می شود.

این روغن ها، به دلیل غلظت بالایی که از نظر بویایی دارند در تولید و ساخت عطر به مقدار کمی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال در (Eau de perfume )  غلظتی مابین 7 الی 15% دارند.

این عطرها صرفا توسط خود کمپانی سازنده و با قیمت بالاتر در سایزهای کوچکتر عرضه میشوند، به عنوان مثال 
 PERFUME CHANEL NO.5 (L) 7.5 MIL  با قیمت50$ به فروش میرسد.

تاریخچه ساخت روغنهای اساسی که در تولید عطر کاربرد دارد، قدمتی صد ساله دارد که این سنت از پدر به پسر منقل شده و نیاز به سالها سخت کوشی و کار آموزی دارد.

عطر با اصطلاحی به نام اسانس ( که به تازگی رواج یافته ) کاملا متفاوت است.

شايد شما هم با فروشندگان اسانس كه روز به روز بر شمارشان افزوده مي شود روبه رو شده باشيد. اگر جزو خريداران نيستيد، احتمال دارد حرف هاي ضد و نقيضي درباره كيفيت، قيمت و ضررهاي احتمالي استفاده از اين اسانس ها شنيده باشيد.
 

به راستي اين فرآورده ها تا چه حد با استانداردهاي روز هماهنگي دارند؟ و تا چه حد مي توان به آنها اعتماد كرد؟

تفاوت عطر با اسانس بدين معنا است كه اسانس بخش پارافيني عطر مي باشد.
روغنهای اساسی از روغن خالص گیاه  استخراج می شود، در صورتی که  اسانس فاقد پختگی و تعادل  هنرمندانه مخلوط عطر میباشد. شاید نیاز به گفتن نباشد که دنیای عطرها بسیار متفاوت تر از اسانس ها میباشد چرا که اسانس در تقلید از رایحه های مختلف و با استفاده از مواد شیمیایی ساخته  می شوند و با قيمت گرمي 300 تا 700 تومان به فروش میرسد .

در حال حاضر بيش از 200 شركت در جهان به توليد اسانس مي پردازند. و در قوطي هاي يك، پنج و 25 كيلويي به كشورهاي ديگر صادر مي شوند. کمپانیهایی از قبیل :
لوزی سوئیس 
 SFA فرانسه 
جنیون آلمان 
آرجویل فرانسه 
شارابوت فرانسه 
ایبرشم 
و....... 

با توجه  به تنوع رايحه هاي مشابه با عطرهاي اصلي ، نحوه ارائه و چگونگي ساختار اسانس ها در مقايسه با عطرهاي خارجي به گونه اي است كه شركت هاي توليد كننده اسانس، رايحه هاي مشابه با عطرهاي اصلي را ارائه مي كنند. به عنوان مثال خريداران، عطر «كولينا» را با رايحه «كول واژ» مي خرند. شركت توليد كننده اجازه ندارد از نام عطرهاي اصلي استفاده كند و در واقع زماني كه اسانس ها وارد مي شوند، داراي فهرست و شماره بندي هستند. در مقابل اين شماره ها نام اصلي عطري كه رايحه از آن گرفته شده نوشته شده است. اين رايحه در ظاهر مشابه بوي عطر است ولي عنوان آن مي تواند متفاوت يا مشابه باشد.

در اینجا لازم است مقايسه اسانس را با اشانتيون اشتباه دانست و خاطرنشان ساخت اسانس ها نامي مشابه با عطر اصلي دارند ولي اشانتيون، نمونه كوچك عطر اصلي است و قرار نيست اسانس، اشانتيون عطر مربوطه باشد.

یکی دیگر از مشکلات اسانسها رنگ آنهاست که به نوبه خود مضر و خطر آفرین است چون اسانس ها در كارخانه هاي گوناگون توليد مي شوند، مواد اوليه آنها نيز با يكديگر فرق مي كند. يك اسانس مي تواند با رنگ هاي متفاوت ارائه شود، براي نمونه برخي از مشتريان اسانس، كول واتر را با رنگ آبي مي شناسند و ممکن است کمپانی دیگری این محصول را با رنگ قرمز عرضه کند.

و اما بزرگترین معضل اسانسها دسترسی مستقیم فروشندگان به محلول و دخل و تصرف احتمالی است، تقلب هاي برخي از فروشندگان كه براي افزايش حجم اسانس و رقيق كردن آن، «پروپلين گليكون» به اسانس مي افزايند و براي جلب مشتري نام هاي دلخواه روي اسانس ها مي گذارند مانند اسانس الهام بخش يا عناوين مشابه.

چندي پيش نیز اخباري مبنی بر حساسيت و آلرژي زايي اسانس ها از سوی وزارت بهداشت منتشر شده بود.

از دیگر مواردی که باعث مردد شدن مشتریان این اسانس ها می شود نبود اتحاديه صنفي مربوطه میباشد.

بسیار اسفبار است که در کشورهای آسیایی، اسانس جایگزینی برای عطر قرار گرفته. علت اصلي اين امر نيز، قيمت ارزان اسانس در مقايسه با عطر است، در واقع دليل اصلي ساخت اسانس ها نير همين بوده است.

با شباهتی که اسانسها در کپی برداری از عطرها دارند، تنها بینی های پرورش یافته می توانند ظرافت و اختلاف این دو را از هم تشخیص دهند.

 عطر نارسیس........