tomato

عطر های تقلبی و فله ای

enlightenedاسانس و روغنهاى گرمى (به اصطلاح عطر)

 

متاسفانه فروش روغنها و اسانس هاى فله اى  به میزان بسیار زیادی در جامعه ما رایج شده ، بدون اینکه اطلاعات درستی به خریداران این محصولات داده بشه. اکثر دوستانی که از این روغن ها استفاده می کنند این تصور اشتباه رو دارند که این ها همون عطرهای شناخته شده است که با غلظت بیشتر به این شکل فله ای به فروش می رسند. بنابراین لازم هست کمی اطلاعات صحیح در این باره به شما بدیم.

 این محصولات تقلبی و غیر بهداشتی که بسیار در ایران و کشورهای اطراف متداول هست، و جز بعضی کشورهای جهان سوم جاهای دیگه ی دنیا نمی تونید پیداشون کنید، واقعا چی هستند؟ این ها نمونه هایی تقلیدی از عطرهای شناخته شده هستند. یعنی اینکه مثلا فلان عطر "تام فورد" رو یک شرکت ساخت محصولات شیمی و اسانس که هیچ ربطی به "تام فورد" یا کارخونه های ساخت عطر معتبر نداره، میاد از نظر شیمی آنالیز می کنه و بویی بسیار نزدیک به اون رو با مواد ارزون تر و قیمت خیلی پایین تر بازسازی می کنه. یعنی این ادعای فروشندگان که اینها همون اسانس خالص عطرهای معروف هستند به هیچ وجه صحیح نیست. در ضمن شرکت هاى بزرگ اسانس خالص عطراشون رو به هیچ وجه جداگانه به بازار نمیدند. پس این حرف که اسانس های مزبور همونی هستند که در عطرهای اصل استفاده می شوند هم بی پایه هست. علاوه بر این ها با مقایسه ی خیلی ساده بین این نمونه های تقلیدی و اصل عطر می تونید ببینید که فقط ظاهر بو در برخورد اول مشابه هست و هرگز عمق، شفافیت و لایه های بوی عطر اصلی رو نداره .

یک دلیل بسیار مهم رو آوردن مصرف کنندگان به این محصولات قیمت پایینشون هست. این روغن هابا میانگین قیمت ۳-۴ هزار تومن برای هر گرم به مصرف کننده فروخته میشه. از اونجایی که هر گرم از این اسانس ها چیزی حدود ۱ میلی لیتر هست، برای ۱۰۰ میل از اون باید حدود ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومن پول بدید. پس می بینید که چندان ارزون تر از عطرهای اصل نیستند! حتی در کمال تعجب بعضی از اونها گرون تر از نمونه اصلی درمیاد، با اینکه شیشه و بسته بندی شکیل و مناسبی هم نداره.

اگر غلظت ظاهری و ماندگاری عطر دلیل رو آوردن شما به این محصولاته بهتره بدونید غلظت بالای این اسانس ها به خاطر میزان زیاد روغن افزودنی (در اکثر موارد روغن بچه) در اونها هست ، متاسفانه نظارت بهداشتی صحیحی هم بر این عطرها صورت نمی گیره، در حالی که شرکت های معتبر عطرسازی باید هفت خوانی از قوانین و ضوابط بهداشتی رو برای کسب اجازۀ عرضه محصولشون در بازار جهانی بگذرونند. جدا از اینکه هر خانۀ عطرسازی شیمیدانهایی خبره داره که کارشون بررسی سلامت عطر روی پوست مصرف کننده هست تا به شما این اطمینان رو بدن که محصولی که خریداری میکنین دارای کیفیتِ بهداشتی هم هست.

حالا اگر با تمام این اوصاف و آگاهی از خطرهای احتمالی باز هم دوست دارید از این اسانس های تقلبی استفاده کنید، اختیار با شماست! دستکم الان دیگه از ماهیت این اجناس تا حد زیادی باخبر شدید. البته خیلی جدی پیشنهاد می کنیم به جای چندین بار خرید این عطرها با ماهیت نامشخص، هزینه اش رو برای خریدی مطمئن تر پس انداز کنید و از همه مهمتر اینکه به شامه خودتون و اطرافیانتون احترام بگذارید

عطر نارسیس