tomato

اصطلاحات عطر

تاریخچه اصطلاحات عطر

ابتدا این موضوع را بررسی میکنیم که اساسا اولین اصطلاحات عطر  و عطرسازی از کجا آمده اند . خود کلمه ی “عطر” که امروزه برای توصیف مخلوط های آروماتیک استفاده میشود ، در لاتین به معنای دود است . این کلمه و خود عطر در ابتدا توسط رومیان ، ایرانی ها و اعراب کشف شده است . در واقع هدف عطر سازی نبوده بلکه کیمیاگرانی که به دنبال تبدیل فلزات مختلف به طلا بودند به مرور به چنین ترکیبات و نتایجی رسیدند . طلایی را کشف کردند که امروزه بخش مهمی از زندگی همه ما را تشکیل داده است . عطر سازی به معنای مدرن در اواخر قرن ۱۹ ام و با شروع ساخت ترکیباتی مانند وانیلین و کومارین به صورت تجاری شروع شد . با رواج تولیدات تجاری عطر و ادکلن در یک سیر تدریجی این تجارت به علم نیز تبدیل شد و اصطلاحاتی وارد آن شد که در ادامه به آن ها میپردازیم.

 

انواع عطر 

این بخش از اصطلاحات عطر کلی ترین دسته بندی در مورد عطر و ادکلن به حساب می آید . به طور کلی برای خرید هر عطر و ادکلن ابتدا باید تشخیص دید که عطر مورد نظر شما از کدام گروه عطر ها است .  این دسته بندی شامل :  پرفیوم ، ادوپرفیوم ، ادوتویلت ، ادکلن و ادوفرش میشود . به طور مختصر هرکدام را بررسی میکنیم.ساده ترین تعریفی که می توان از ترکیبات عطر فهمید ، این است که در تمام عطر ها مقادیر متفاوتی از روغن اصلی عطر ، الکل و آب وجود دارد . میزان این ترکیب ها تعیین کننده است که عطر مورد نظر جزو کدام دسته از عطر ها به حساب بیاید.

 

پرفیوم – Parfum

این ترکیب تقریبا غلیظ ترین ترکیبی از آب و عصاره عطر و الکل است که به صورت رسمی شناخته میشود ، تا میزان ۴۰ درصد از کل ترکیب تشکیل شده از عصاره عطر و مابقی آب و الکل هستند . دلیل اصلی اینکه شما بوی الکل را حس نمیکنید استفاده از الکل های صنعتی بدون بو است . گران ترین عطر ها در زیر شاخه پرفیوم قرار میگیرند و همینطور عطر هایی که بیشترین ماندگاری را دارند.

ادوپرفیوم – Eau De Parfum

این ترکیب بعد از پرفیوم غلیظ ترین ترکیب عطر به حساب می آید ، ترکیبی از ۱۰ تا ۲۰ درصد از عصاره عطر و بقیه ی آن آب و الکل تشکیل شده است . این عطر ها نیز نسبتا گران و با ماندگاری و پخش بوی مناسب هستند . یک عطر ادوپرفیوم را بررسی میکنیم .

ادوتویلت – Eau De Toilette

ادوتویلت نوع دیگری از عطر ها است که در ترکیب هایی که از آن ساخته میشود در حدود  ۴ تا ۱۲ درصد از عصاره عطر اصلی و بقیه آن از آب و الکل تشکیل میشود. نکته ای که باید توجه کرد این است که ادوتویلت ها معمولا ملایم ترین و نرم ترین بو و رایحه را دارند ، برخلاف این سخن که گفته میشود ماندگاری مناسبی ندارند بسیاری از عطر های زیر شاخه ادوتویلت ماندگاری بسیار خوبی هم دارند . 

ادکلن – Eau De Cologne

ادکلن ترکیبی از همان مواد قبلی یعنی عصاره ی عطر و آب و الکل است اما با غلظتی کمتر ، در واقع این ترکیب تشکیل شده از ۳ تا ۸ درصد عصاره عطر است و بقیه آن را آب و الکل تشکیل می دهند .  ادکلن ها یکی از ارزان ترین دسته های عطر به حساب می آیند . شاید تا امروز شما هم جای عطر از واژه ادکلن استفاده میکردید و الان تفاوت های این دو کلمه را متوجه شده باشید ! اما عجله نکنید ، چون تلفظ قبلی شما کاملا درست بوده است Original Eau De Cologne یک برند تجاری است . در واقع واژه ادکلن که ما تلفظ میکنیم از اینجا گرفته شده و به نوعی اولین نام تجاری ای که شنیده ایم همین بوده است ، اما این دو تفاوتی دارند که در مورد آن توضیح داده شد .