tomato

روش استفاده صحیح از عطر قسمت اول

روش صحیح استفاده عطرقسمت۱ 
شاید فکر کنید این مساله به قدری ساده ست که نیاز به توضیح نداره، اما راستش خیلی از ما هنوز اشتباه عطر می زنیم! شیوه عطر زدن در چگونگی بوی عطر و پخش اون در محیط نقش بسیار مهمی داره؛ حتی مهم تر از چیزی که بهش "شیمی پوست" میگیم.
بیشتر عطرهای ما توسط افشانه اسپری میشن که مایع عطر رو به شکل پودری از قطرات خیلی ریز بیرون می پاشه. اینکه چند اسپری در یک وعده از پوشش عطر باید استفاده بشه در وهلۀ اول بستگی به خود عطر و قدرت و میزان پخش بوی اون داره. به شکل منطقی این تعداد نمی تونه در بیشترین حالت از ۱۰ اسپری بیشتر باشه، اما عطرهایی هم هستند که به خاطر قدرت یا غلظت زیادی که دارند ۱ تا ۲ اسپری از اونها برای یک پوشش کامل کفایت می کنه. بهترین معیاری که می تونه میزان صحیح استفاده از عطر رو به ما بده این هست که افراد حداکثر با فاصله ی یک دست از ما بوی عطرمون رو حس کنند. 

استفاده از میزان بیش از اندازۀ عطر یک اشتباه رایج در جامعه ماست و این عادت نادرست دو دلیل اصلی داره:
اولی این باور اشتباه هست که فکر می کنیم بوی عطر ما باید در یک جمع به عطر تمام افراد غالب باشه! این رفتار نوعی خودخواهی و تعدی به حریم خصوصی دیگران تلقی میشه؛ عطر ما قرار نیست از اون سر اتاق به کسی که چندین متر از ما فاصله داره سیلی بزنه. توجه کنید که بعضی ها ممکنه به هر دلیل از بوی عطر ما خوششون نیاد یا بهش حساسیت داشته باشند. اگر درست عطر زده باشیم، این افراد با یک قدم فاصله گرفتن می تونند بدون اذیت شدن از بوی ما باهامون معاشرت بکنند.
دومین دلیل استفاده بیش از اندازه این هست که ممکنه عطر ما در همون دقایق نخست پس از پوشیدن شامه ما رو پر کنه و چون خودمون حسش نمی کنیم گمان می کنیم به مشام دیگران هم نمی رسه. این بی حس شدن موقت حس بویایی نسبت به عطر در واقع ناشی از مکانیزم پردازش بویایی در مغز ماست. به بیان ساده بخش پردازش بو در مغز به این شکل طراحی شده که روی تغییرات بو متمرکز باشه، برای همین بویی که به طور ثابت در بینی ما باشه حضور اون از طرف مغز نادیده گرفته میشه تا بتونیم بوهای متغیر محیط رو بهتر حس کنیم. البته توجه داشته باشید که این مساله بر اساس شامه و میزان ماندگاری عطر روی پوست افراد و همچنین خود عطر متغییر هست. عطرهایی که رایحه شون در طول زمان تغییر محسوس ندارند و به اصطلاح خطی هستند زودتر به عنوان بوی ثابت محیط شناسایی می شند و دیگه حسشون نمی کنیم. پس نگران نباشید! سایر افراد بوی عطر شما رو احساس میکنند. برای اینکه از میزان واقعی موندگاری و پخش بوی عطرتون مطلع بشید می توانید اون رو روی یکی از لباسهاتون بزنید و در اتاق دیگه ای بذارید، و ساعتی یک بار بهش سر بزنید و میزان بوی اون رو چک کنید. همین کار رو می تونید روی پوست با یک بار اسپری کردن روی دستتون انجام بدید و اون رو دور از بینی نگه داشته و هر نیم ساعت یا یک ساعت میزان بو رو بررسی کنید. راه دیگه پرسیدن از دیگران هست که آیا بوی عطر شما رو حس می کنند یا خیر.

بنابراین با خویشتنداری عطر بزنید و با عطر دوش نگیرید! خوش بو ترین عطرها هم اگر بیش از حد قوی پخش بشند دیگه جذاب نیستند و دیگران رو آزار خواهند داد.
                                                                      عطر نارسیس